Tilbage til Stoplinien

logo Stopforum

Notifikation

Icon
Error

Skriv indlæg

Til forum forside
Svar

Indlæg:
Stopforum forbeholder sig ret til at fjerne, redigere eller censurere indlæg, ord og sætninger på Stopforum.
Læs regler og betingelser for Stopforum.

Skriv JA nedenfor for at acceptere:
  Gem Cancel

Sidste indlæg i tråden:

Sidste 10 Indlæg (Med det nyeste først)
admin Skrevet: 11. juli 2019 14:45:11(UTC)
 
Hej,
tak for dit indlæg, vi kan godt forstå forvirringen med hensyn til viden om e-cigaretter. Derfor anbefaler vi her på Stoplinien altid godkendte nikotinprodukter.
Vi henviser til Sundhedsstyrelsen samt Kræftens Bekæmpelse som tager udgangspunkt i den seneste forskning på området:


https://www.cancer.dk/fo...etter/undersoegelser-p2/


https://www.sst.dk/da/Viden/Tobak/E-cigaretter

Med venlig hilsen
Stoplinien




Gæst Skrevet: 11. juli 2019 09:21:43(UTC)
 
Hej.

Jeg har nu været "røgfri" i halvanden måned, eller det vil sige at jeg er hoppet over på en e-cigaret i stedet for som jeg er blevet meget glad for. Jeg har været storryger i 30 år.

Min plan er gradvist at trappe ned på nikotinen indtil jeg er helt i nul, og så efterfølgende lægge e-cigaretten på hylden. Men jeg er opmærksom på, at det kan være at det ikke lykkes, og at jeg så bare hænger på e-cigaretten i stedet for. Min indre svinehund tænker, at det kan jeg da også godt, hvis det ikke er specielt farligt, for jeg kan godt lide det, det smager godt, og koster en brøkdel af hvad almindelig rygning koster.

Men hold fast hvor er det svært at få nogle ordentlige oplysninger om risici og skadevirkninger, dels fordi der ikke er forsket så meget i det, og dels fordi sundhedsfagligt personale har utroligt svært ved ikke bare at sidestille det med almindelig rygning.

Jeg er selv ret overbevist om, at e-cigaretter et langt mindre skadelige end almindelig tobak, og ifølge en overlæge på Gentofte Hospital er risiciene forsvindende små i forhold til almindelig rygning, dog med den lille løftede pegefinger at det vil være bedst helt at lade være.

Man hører tit at man ikke ved hvad der er i e-væskerne. Det er ikke rigtigt. De væsker der sælges i EU er deklarerede og indeholder glycerin, propyl glykol, nikotin og aromastoffer og vist ikke rigtigt noget andet. Det må da være ret overskueligt at vurdere skadevirkningerne af de få stoffer.

I forbindelse med at et nært familiemedlem fik en blodprop i hjertet, talte vi meget om rygning, og den ene læge sagde at patienten skulle stoppe med alt der mindede om rygning, mens en anden læge på samme hospital sagde at det var et godt alternativ at vælge e-cigaretter.

Men det ville godt nok være rart med noget mere viden. Hvis det virkelig ikke er specielt farligt set i forhold til alle de andre farer man udsætter sig selv for i forbindelse med at man lever sit liv, så vil jeg virkelig bare dampe løs, og anbefale alle tobaksrygere at hoppe over på damp med det samme. Det var mega nemt for mig, mit tøj, hus og bil lugter ikke mere, jeg kan ryge uden at genere andre både inde og ude, og hvis jeg virkelig damper igennem vil det koste mig omkring 150 kroner om måneden.