Tilbage til Stoplinien

logo Stopforum

Notifikation

Icon
Error

Kom med spørgsmål, svar eller gode erfaringer

Til forum forside Nyt emne
Indstillinger
Gå til sidste indlæg Go to first unread
Ceci75
Ceci75

Rygestop- hjælp!

Jeg er en kvinde på 44 år, som har røget fast siden jeg var ca.16 år, kun afbrudt af min graviditet og ca et år efter denne.
Jeg ryger 15-20 cigaretter om dagen og elsker det- for det meste.
Jeg har nu besluttet at stoppe. Min søn på 14 er bekymret for mit helbred, og det er jeg egentlig også.
Dog er det ikke det, der fylder mest. Det føles næsten som en sorg. At skulle tage afsked med noget, der i den grad er en del af mig. Jeg kan komme i tanke om utallige situationer, hvor jeg bliver super nervøs over ikke at have muligheden for at ryge.
Er der nogen, der kan genkende det med sorgen og følelsen af, at ens identitet ændres? Og hvad har I gjort, for at stå det igennem?Måske det lyder lidt skørt, men det er sådan jeg har det!
Vh
C

Guest
Gæst

Sv: Rygestop- hjælp!

Hej

Ja det kender jeg rigtig godt... Jeg har egentlig ikke været specielt fysisk afhængig men den psykiske afhængighed har derimod været stor. Jeg har arbejdet rigtig meget med mit eget selvbillede, blandt andet ved at fokuserer på den detalje om, hvordan noget så usundt og tidskrævende har kunnet fylde så meget? Fik jeg valget igen (med den viden jeg har i dag), ville jeg så sige ja tak til den første cigaret?
Samtidig har jeg prøvet at kigge på de situationer der "skræmmer" mig, hvad er det helt konkret der gør, at jeg frygter dem og er der noget jeg kan gøre for at minimere den følelse?

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, håber i hvert fald det bedste for dig.

Vh
S

Anitaelisabet
Anitaelisabet

Sv: Rygestop- hjælp!

Hej Ceci
Jeg kender selv den følelse som du beskriver.
Jeg er selv 55 og har røget 30 cigaretter samt e cigaretter dagligt.
Cigaretter har jeg røget uafbrudt i 45 år.
Jeg er lige startet på rygestop, og er på 3.dag i dag.
Jeg faldt i i aftes og røg en halv cigaret men blev ikke sur på mig selv over dette.
Jeg er fast besluttet på at stoppe nu, og gør det for min egen og mit helbreds skyld da jeg mistede min mor og far til kol.
Jeg er startet på rygestop kursus og har fået udleveret plaster, inhalator og spray.
Inhalator bruger jeg primært uden nicotin da den bare skal give mig samme fornemmelse som at sidde med en cigaret her de første 3 uger.
Jeg har lovet mit lille barnebarn på 5 år at stoppe i 2 år nu men har indtil nu altid haft nogle dumme undskyldninger for hvorfor jeg ikke kunne men nu skal det være, og selv om jeg måske falder i igen så ved jeg også at jeg nok skal klare det.
Pøj pøj med det, og har du lyst til at stoppe nu så kan vi følges gennem det. 😊

Guest
Gæst

Sv: Rygestop- hjælp!

Kære C
Selv om dit indlæg ikke er helt nyt, får du alligevel et svar :-)
OM jeg kender det! 100%. Tanken om at sige farvel til en god ven, blandt andet.
For mig var den psykiske afhængighed meget større end den fysiske. Jeg begyndte selv at ryge, da jeg var 14-15 år - kan knapt huske det - og smøgerne var en del af mig (følte jeg) i mange, mange år.
Vi kender jo alle de gode grunde til at stoppe. Dine grunde er gode, også.
Mit "trick" - (ej, det lyder forkert) - men LØSNINGEN for mig, var bogen "Endelig ikke-ryger". Det var som om, at der gik en prås op for mig. Det skal siges, at jeg læste den to gange, for jeg vidste, at anden gang, så stoppede jeg. Og det gjorde jeg, og det er snart tre år siden, og jeg har det dejligt ;-)
Den er skrevet af en tidligere storryger - så han kender alle de følelser, vi har/havde, som rygere. Derfor ramte det mig. I modsætning til alle sundhedsprædikanterne...som godt kunne irritere mig.
Der er nogle ting fra den bog, der stadig sidder i mig.
Køb den - eller lån den på biblioteket. Men kun, hvis du virkelig tænker, at du gerne vil stoppe :-) Og du kan SAGTENS! Det er altså ikke så svært igen, som man forestiller sig.


Hurtig svar Vis hurtig svar