Tilbage til Stoplinien

logo Stopforum

Notifikation

Icon
Error

Kom med spørgsmål, svar eller gode erfaringer

Til forum forside Nyt emne
Indstillinger
Gå til sidste indlæg Go to first unread
Guest
Gæst

5 uger

Har i dag været stoppet i 5 uger. Jeg synes dog at trængen nærmest bliver værre for hver uge der går. Det træls når jeg troede det ville blive nemmere for hver uge.. nogen der har oplevet det, og eventuelt nogen gode råd..

Stig
Stig

Sv: 5 uger

Er selv stoppet for 5 uger siden, og har det nogle dage som dig. Jeg tror det er manglen på de daglige pauser med cigaretter, der gør mig rastløs, men jeg klarer det med 2 mg tyggegummi når det presser mest på. Jeg ved at hvis jeg så meget som rør en cigaret så er jeg hooked igen. Det er irriterende at blive ved med at have trangen, men hold fast, den fysiske forbedring der allerede er kommet er værd at holde fast i.

SanneSød
SanneSød

Sv: 5 uger

Hej.

Flot, du holder ud, selv når det er svært.

Det er nu du for alvor er udfordret på dine gamle rygevaner. Hvis der stadig er nogen, som du endnu ikke har fået "knækket", så skal du i gang med at finde på løsninger til, hvad du gør i stedet.

Du nævner selv pauserne:
der er rigtig mange nye rygestoppere, som er udfordret på, hvordan de nu skal holde pause, når de ikke længere kan ryge. mange vælger den svære løsning - ikke at holde pause. det betyder - at ikke kun stresser du kroppen med et rygestop, men du giver den heller ikke pauser, når den har brug for det. Hvis dine cigaretter har været dit signal til omverden "Se, jeg holder pause nu", så har du brug for en ny måde, at vise signalet på - for du har jo stadig brug for at holde pause - og det er vigtigt, at du gø det.

Tro det eller ej, men ikke-rygere holder også pauser :-)
Hvad gør dine andre ikke-ryger kolleger, når de holder pauser? hvordan kan du se, at de holder pause?

Du nævner så den tilbagevendende trang:
Rent fysiologisk, så har du ikke oftere trang til at ryge nu end du havde de første uger. Men måske har du fået mere fokus på trangen og derved opleves den værre. Du er måske også blevet mere irriteret over, at der er mange ting, du "ikke må" efter du er stoppet?

Fokusloven siger, at det der får fokus, det vokser!

Hvis du får fokus på de negative konsekvenser af dit rygestop, så bliver det et "forbudsland" og dermed ikke sjovt at være røgfri.
Hvis du i stedet får fokus på gevinsterne ved dit rygestop, så bliver det nemmere at komme igennem de svære dage.

Du vil opleve, at der vil gå længere og længere tid imellem, du får "trang" og du vil opleve, at "trangen" vare kortere og kortere tid - måske bare 1-2 sekunder. Men du vil formentligt opleve sekunder af "trang" resten af dit liv - det er en konsekvens af en livsstil, som du har haft og som du lige så godt kan blive venner med nu - i dag! Når tanken kommer op, så hils på den i stedet for at blive ærgerlig over, den kommer.

Held og lykke
/Sanne

Guest
Gæst

Sv: 5 uger

Tak for svaret det hjælper meget at man ikke er alene💪

Guest
Gæst

Sv: 5 uger

Mange tak for at du tog dig tid til at svare. Det er virkeligt godt skrevet og forklaret. Jeg vil helt sikkert prøve at følge dine råd. Hilsen Mikkel 32 år der lige nu er i sommerhus med mine storrygene svierforældre.. hjææææælp😉

Hurtig svar Vis hurtig svar