Tilbage til Stoplinien

logo Stopforum

Notifikation

Icon
Error

Kom med spørgsmål, svar eller gode erfaringer

Til forum forside Nyt emne
Indstillinger
Gå til sidste indlæg Go to first unread
Louise
Louise

Hjælp til at stoppe

Jeg er ny her, men jeg vil gerne stoppe med at ryge. Tænker at tage en kold tyrker fra på mandag. Er der nogle der har et godt råd til mig. Har nemlig prøvet det før, altså at stoppe, men falder altid i efter en dags tid. Hvordan skal jeg gribe det an?

Guest
Gæst

Sv: Hjælp til at stoppe

Hej Louise :-) Du er allerede godt på vej, for du har truffet beslutningen. Du skal ikke tænke på det som "kold tyrker" - men tænk bare: Nu er jeg stoppet! Det er dejligt - så er du jo ikke-ryger. NÅR du føler en fysisk trang til en smøg - så varer det ikke ret længe..en tre-fem minutter. De minutter skal du overstå - prøv at afled dig selv. Drik et glas juice eller tag et bolche. Få tankerne væk. Så pludselig er trangen overstået. Det er jo det mentale, der er værst. Selve den fysiske trang er ikke ret slem, og hurtigt overstået. Mentalt: Prøv at glæde dig over det, i stedet for at give dig hen til trangen og tankerne om smøger.
Jeg røg i 35-37 år...nu er jeg røgfri i mere end fire måneder - og det har ærlig talt ikke været særligt slemt.
Min vej gik via bogen "endelig ikke-ryger" - den virkede for mig - jeg føler at de ting, der stod, var meget rigtige og ramte mig. Måske er den noget for dig også.
Og endelig: Drop alle de nikotinprodukter! Som sagt er de fysiske abstinenser ikke særligt slemme og varer ikke ret længe af gangen. Bruger du Nikotin i en anden form, opretholder du bare den (svage) afhængighed.
Så det er mine råd.
Venlig hilsen Lene

Guest
Gæst

Sv: Hjælp til at stoppe

Lige et PS: NÅR du bliver grebet af trangen...som måske nok er værst efter et døgn eller to, så kan du sige til dig selv: Det er lige NU, at nikotintrangen er værst! Det skal overstås. Det bliver ikke værre - det bliver bedre. Så find noget, der kan aflede dig. Du må ikke begynde at tænke, at du lige kan smutte hen på tanken. Eller begynde at lede efter skod i lommer eller skuffer :-) Sig: NEJ! jeg kan sagtens klare det. jeg er allerede røgfri, det er jeg glad for. Og jeg fortsætter!

Guest
Gæst

Sv: Hjælp til at stoppe

Jeg stoppede fredag den 13/10-17 kl 00.00. Første dag som ikke-ryger var altså i lørdags. Indtil nu har det ikke været særlig slemt, jeg har faktisk ikke savnet at ryge. Jeg har en hel pakke cigaretter liggende, bare sådan at jeg kan gå ind og hente en cigaret, hvis jeg får rygetrang (håber virkelig det ikke sker). Det er en god beslutning jeg har truffet. Jeg klapper mig selv på skuldrene hver aften, inden jeg skal sove!

Hurtig svar Vis hurtig svar