Tilbage til Stoplinien

logo Stopforum

Notifikation

Icon
Error

Kom med spørgsmål, svar eller gode erfaringer

Til forum forside Nyt emne
Indstillinger
Gå til sidste indlæg Go to first unread
Guest
Gæst

Rygetrang i skolen

Har et problem. Jeg er begyndt at ryge fast siden sommerferien 2018. Jeg vil dog gerne stoppe igen for det lugter og er bange for min sundhed. Mit problem er at mine venner på HF ryger og spørger altid om jeg vil med ud og ryge, ellers er det en rutine at ryge i pauserne + de små 5 min. pauser i timerne. Jeg føler ikke at jeg kan sige nej, for jeg vil ikke ud af det gode selvskab. Jeg er desværre blevet afhængig meget hurtigt og ved ikke hvordan jeg skal stoppe. Hver dag vi kommer i skole, mødes vi udenfor og ryger en smøg inden i skal ind, og finde en plads. Jeg har også dampet på min E-cigaret i 1-2 år nu, og jeg elsker det. Men da jeg tabte den i går, har jeg ingen E-gigaret. Så kan heller ikke gå ud med dem og lave ingenting for det er mega koldt. Jeg ryger mest i skolen da jeg føler mig bundet af mine venners rygning. Jeg vil dog gerne ryge til fester.

Guest
Gæst

Sv: Rygetrang i skolen

Jeg troede også, at man ikke var en del af fællesskabet, hvis man stoppede. Men det betyder ikke, at man kan gå med ud og være en del af samtalen, bare fordi man ikke ryger en cigaret. Synes du skal forklare, at du rigtig gerne vil mødes inde og stadig gå med ud, men at du ikke har lyst til at tage del i rygningen. Hvis det er dine gode venner, er jeg sikker på de forstår.
Egentlig så viser forskning også, at rygestop er virkelig smittende. Stopper du, er jeg sikker på mindst en af dem går “med på moden”. Og hvis du snakker med dem om det, er jeg også sikker på, at de er enige i, at det ikke er smart at ryge. Eventuelt gøre det til en fælles beslutning. Alle rygere vil gerne stoppe, ellers lyver de, hahah :D
Og det er desuden også billigere at investere i en E-cigaret, men også utrolig vanedannende i forhold til nikotinen. Download XHALE på appstore, den kan være virkelig motiverende!

Hurtig svar Vis hurtig svar