Tilbage til Stoplinien

logo Stopforum

Notifikation

Icon
Error

Kom med spørgsmål, svar eller gode erfaringer

Til forum forside Nyt emne
Indstillinger
Gå til sidste indlæg Go to first unread
Jesper Smeden
Jesper Smeden

Stop-dagbog

Hej folkens og mig selv.

Jeg skriver lidt til jer og mig selv som en dagbog, og I er velkomne til at komme med gode råd, kommentarer og kritik, hvis I har lyst :-)

Baggrund:
Jeg er 44 år gammel, og jeg har været ryger i 30 år, og har i de seneste 10 år dagligt røget mellem 20 og 30 hjemmerullede cigaretter. Jeg er i god fysisk form og har en god kondi. Jeg holder meget af at ryge, men er lidt bekymret for at udvikle KOL på sigt. Jeg ønsker desuden at bestemme over mig selv, og ikke at lade røgen bestemme over mig.
Jeg har stoppet 2 gange før hhv. for 12 og 20 år siden; den ene gang smugrøg jeg hurtigt efter stop, og den anden gang blev jeg et 'ondt menneske', og jeg holdt en halv dag.

Planlægning:
I sommers fastsatte jeg dato for rygetop til at være 4/10-18. I september ændrede jeg denne dato til 18/10-18, idet jeg blev kaldt ud til situationer, hvor et rygestop ville være uhensigtsmæssigt at fokusere på - jeg tror, rygestoppet ville tage al min opmærksomhed fra det, jeg skulle være opmærksom på. Ambitionen var en kold tyrker.

Jeg har i den seneste måned tænkt mig i situationer, hvor jeg ryger og har lyst til at ryge, og har tradition for at ryge. Jeg har tænkt mig i situationerne uden en cigaret; til fest, efter frokost, i bilen, godnatsmøgen osv., og det har ikke virket skræmmende. Min største bekymring er, at rygestoppet påvirker mig så grælt, at jeg ikke bliver til at holde ud at være i nærheden af.

I gang:
Dag 1.
Fra morgenen havde jeg meget lyst til en cigaret, og jeg nåede at udtrykke mig med irritation i stemmen, inden min kone drog på arbejde. Hun gjorde mig opmærksom på det.
I løbet af arbejdsdagen havde jeg meget lyst til en cigaret, og mit hoved reagerede ofte på at skulle tage een fra pakken, hvorefter jeg kom i tanker om, at jeg ingen cigaretter havde.
Jeg var meget energisk, smedehammeren føltes meget let, og jeg havde en fornemmelse af at se klarere. Jeg var lidt speedet, og mit hoved snurrede let hele dagen.
I løbet af eftermiddagen drøftede jeg med mig selv, at lykken kunne være tre cigaretter - en, når jeg kom hjem, en efter aftensmaden og en til godnat.
Kl. 17 løb jeg en tur på 4,6 km. på 23,5 minutter.
Hjemme kl. 19.00 drøftede jeg mine lykkeovervejelser med min kone. Jeg røg en cigaret kl. 20 og følte mig efterfølgende dejligt bims, og derefter normal. Jeg røg igen en cigaret kl. 21.30.

Dag 2.
Ambition: Max. 3 cigaretter og først i aften.
Til morgen havde jeg ingen rygetrang, men den er kommet snigende i lettere form, imens jeg har skrevet dagbogen. Og nu afsted på arbejde! :-)

Jesper Smeden
Jesper Smeden

Sv: Stop-dagbog

Dag 2, fortsat:
Lysten til at ryge fortsatte dagen igennem. Mit hoved føltes stadig udsvævende, og jeg var fortsat speedet. Jeg tænkte meget på cigaretter, eller manglen fyldte meget, men i modsætning til dag 1, 'rakte jeg ikke ud efter dem'.
Jeg havde en glubende appetit, og min madpakke, der ellers skulle holde til kl. 16, var ædt allerede kl. 13 + nogle mandler og et æble, jeg havde i reserve. Mine tanker blev, om overvægt som følge af rygestop skyldes ekstra appetit og forkerte/usunde spisevaner..

Hjemme kl. 17 bevilgede jeg mig cigaret 1. Jeg blev skæv af den, og kroppen føltes tung og rolig.
Jeg var i fuld vigør med alt muligt både før og efter aftensmaden.
Cigaret 2 blev røget kl. 21.30, men jeg havde ikke trang til den som cigaret 1. Måske var det lidt fjollet, fordi jeg slet ikke havde trang, men jeg røg cigaret 3 kl. 22.15, egentlig bare fordi jeg måtte for mig selv.
Jeg er ikke en hidsig type, men jeg kan mærke, at jeg har lettere ved at blive irriteret, og også at lade det liste ud mellem sidebenene. Først bagefter opdager jeg, at det er sådan, det forholder sig.

Dag 3:
Oppe kl. 6.00 aftalte med mig selv, at jeg ikke måtte ryge før kl. 17, og det er reglen fremover. 3 cigaretter var bevilget, og er det endnu. Mine overvejelser og lettere bekymring var, om jeg kunne holde mig i skindet, når jeg gik rundt herhjemme, hvor rullegrejet er. Min kone skulle på arbejde, så hun kunne ikke være støtte på sidelinien.

Dagen gik med husligt arbejde og byggeri på carport. Jeg var i byggemarkedet efter materialer, og pludselig fik jeg en enorm trang til en stor flødeskumskage - den købte jeg ved bageren, og jeg åd den efter frokost. Jeg havde fortsat en stor appetit, og jeg stimulerede den med mandler, saltstænger, valnødder og en thebirkes i løbet af eftermiddagen.

Jeg tænkte ofte på cigaretter, men manglen fyldte ikke så meget, heller ikke da jeg ud på eftermiddagen drak en shandy, som jeg ellers plejer at ryge rituelt til. Jeg kunne mærke, at der var forandringer i hovedet, selvom jeg ikke på samme måde følte mig udsvævende; om det er pga. kemi/nikotinmangel eller om det er kulturændringen og min indre kamp med viljen og psyken, ved jeg ikke. Jeg var fortsat speedet.
Cigaret 1 blev. røget kl. 17.40, og cigaret 2 blev røget kl. 21.30 --- jeg sprang cigaret 3 over, selvom jeg havde lyst til den. Men jeg kunne mærke, at jeg ikke havde trang til cigaret 3, så derfor lod jeg den ligge.

Dag 4, søndag d. 21/10-18:
Imens jeg opdaterer dagbogen, og skriver så meget om cigaretter, får jeg helt lyst til at ryge. Jeg føler mig dog slet ikke desperat, og jeg er ikke i tvivl om, at jeg nok skal holde til kl. 17, før jeg tænder cigaret 1.

Imorgen vil jeg ringe til Stoplinien.dk, og forhøre mig om:
1. Hvad sker der i hjernen, når den ikke får stoffet/nikotinen (fysisk og psykisk)?
2. Hvad sker der i hjernen, når man ændrer så indgroede vaner som rygning kan være (fysisk og psykisk)?
3. Hvad sker der med kroppen/hvor godt er det for kroppen, når man kun ryger 3 cigaretter i forhold til 30 om dagen?
4. Hvor skidt er det at ryge 3 cigaretter om dagen - hhv. for kroppen, og for motivationen til rygestop versus den kolde tyrker?
5. Stofskifte, appetit og overvægt og gode råd?

Hurtig svar Vis hurtig svar